10 نكته بسيار مهم قبل از راه اندازي گلخانه خيار (حتما بخوانيد!)

در اين پست بيش از 10 نكته مهم و كاربردي قبل از اينكه يك گلخانه خيار را راه اندازي كنيد به شما يادآوري مي كنيم تا بتوانيد به درستي قدم به اين كار بگذاريد.

بهترين نقاط ايران براي كشت خيار

در مناطق جنوبي ايران مانند خوزستان ، جيرفت و جنوب استان فارس اين شرايط فراهم است و تعداد روزهاي سرد و يخبندان ، زياد نيست . اگر چند روزي هم هوا سر باشد رشد بوته خيار موقتا كاهش يافته يا متوقف مي شود و پس از گرم شدن هوا به حال عادي بر مي گردد. بديهي است در اين مناطق اگر در هواي سرد ، به خصوص شبها وسيله اي براي گرم كردن گلخانه تعبيه شود بوته هاي خيار به مراتب بهتر رشد كرده و محصول زودرس تر ، مرغوب تر و با فراواني توليد مي شود . عامل محدود كننده در جنوب ايران كوتاه بودن فصل سرد است و عملا نمي توان بيش از حدود 4 ماه پوشش پلاستيكي را روي گلخانه نگه داشت . بعد ها از اين مدت با اينكه بوته هاي خيار در بهترين وضعيت توليد قرار دارد هوا در گلخانه به شدت گرم مي شود و بايد پوشش پلاستيكي را كنار زد.

در نقاطي مانند تهران و ورامين ، اصفهان ، يزد ، كرج ، مشهد و غيره گرم كردن گلخانه در شبهاي سرد و همچنين در روزهاي ابري و باراني ضروري است . در هنگام سرماي شديد ، حتي در روزهاي آفتابي نيز گرم كردن گلخانه لازم مي شود . بنابراين تهيه وسايل مناسب وكافي براي ايجاد گرما از ضروريات اصلي ايجاد گلخانه در اين قبيل مناطق به شمار مي آيد.

2- طرز كشت خيار

پس از انتخاب بذر بايد فكر نحوه كشت باشيم به طور كلي در مقابل ما دو راه براي كشت بذر قرار دارد. يكي كشت مستقيم و كشت به صورت خزانه كه از اين دو راه به خاطر صرفه جويي در استفاده از امكانات گلخانه اي و مراقبت بيشتر و بهتر تا جوانه زدن? بهتر است از كشت در خزانه بهره گيري كرد. براي كشت مستقيم زمين بايد رطوبت كافي داشته و به اصطلاح گاورو باشد و بهتر است زير و روي بذر به مقدار مورد نياز بيته موس ريخته شود.

پرورش و كشت خيار گلخانه اي 2

جهت مطالعه بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد:

10 نكته بسيار مهم قبل از راه اندازي گلخانه خيار

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.